Commerciële tekst schrijven? Een aantal schrijftips op een rij

Hij wordt ook wel gezien als dé grootste schrijver van Engeland. We hebben het natuurlijk over niemand minder dan de man: William Shakespeare. Deze geboren schrijver en veelgeprezen poëet inspireert tot op de dag van vandaag onder andere nog vele historici, kunstenaars, schrijvers en politici. Hij inspireerde ons vandaag – op ‘Talk like Shakespeare day’, ofwel zijn verjaardag – om jullie een aantal schrijftips te geven. Want hóe worden jouw teksten nou net zo pakkend als die van de meester himself?

Voorop gesteld, de teksten die W. Shakespeare produceerden zijn niet direct te vergelijken met hedendaagse teksten. Toch waren zijn verhalen én toneelstukken pakkend, meedogenloos en wist hij zijn medemens te boeien. En dat is precies wat we in deze snelle, sociale wereld tegenwoordig willen; mensen boeien met goede teksten. Wil je dus in de buurt komen van aantrekkelijke, doeltreffende teksten, doe dan onderstaande dingen vooral niet. Hierbij een aantal tips:

De massa aanspreken

Iedereen wil zich een individu voelen. We zijn immers allemaal uniek in onze eigen soort. Dus spreek je lezers niet aan in massavorm. Je wilt ze juist persoonlijk benaderen. Zorg er daarom voor dat je tegen één iemand praat en hem of haar direct aanspreekt.

Teveel informatie

Onduidelijkheid scheppen

Hele lange verhalen produceren terwijl je het ook met minder zinnen kunt doen. Door té veel extra informatie te geven, raken je lezers mogelijk verveeld of dwalen ze af. Houd je aan de welbekende uitspraak: ‘Simplicity is key’.

Soms wil je misschien meer zeggen dan nodig is. Wees echter specifiek in een tekst. Vertel waarom jouw product of dienst beter is dan een ander product en hoe jij het probleem of de behoefte van iemand kunt behartigen. Geef vooral ook aan hóe je dit kunt doen.

Geen sterke boodschap verkondigen

Je schrijft een tekst met een doel en wil dus iets van je lezer. Wil je ze overtuigen, informeren of wil je juist dat ze iets van je kopen? Wat je ook wilt, zorg ervoor dat het doel duidelijk wordt en je daarop inspeelt. Wil je dat ze iets van je kopen of ze zich inschrijven voor bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief? Verwerk dan altijd een duidelijke call-to-action in jouw tekst.

De kenmerken benoemen in plaats van de voordelen

Je wilt graag een product verkopen of dienst aanprijzen. Focus je dan in je tekst niet op de kenmerken van wat je aanbiedt, maar op de voordelen. Door juist de voordelen te benoemen, weet een lezer precies wat hij of zij daaraan heeft. Beschrijf je alleen de kenmerken dan moet de lezer zelf nog de link leggen tussen wat jij aanbiedt en wat het hen oplevert. Wees dus concreet.

Shakespeare maakte zich door de jaren heen meester in het schrijven van duidelijke, aansprekende teksten. Maar niet alleen Shakespeare; ook onze copywriters gaan graag voor je aan de slag. Wij begrijpen namelijk als geen ander dat een goede tekst ‘wonderen’ kan verrichten en jou verder kan helpen. Kom je er dus zelf niet helemaal uit, maar wil je wel een commerciële tekst die goed in elkaar zit en zelfs SEO is? Dan helpen wij jou graag. Neem contact met ons op via 026 – 20 20 332. Onze copywriters staan te trappelen om jou te ondersteunen met alle geschreven content.

Stuur ons een bericht



Door dit formulier te gebruiken ga je akkoord met de opslag en verwerking van je gegevens door 2keer.nl.

Top

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close