Cases

Free Future

Free Future

2keer.nl ontwikkelde een creatief concept en een flitsende campagne voor Jong 75, een initiatief van de Gemeente Nijmegen en Provincie Gelderland. 75 jaar na de bevrijding is vrijheid bijna vanzelfsprekend geworden. Maar wat betekent het nou écht? Nijmegen werd in de week van 3 tot 9 februari 2020 door ons omgetoverd tot kei tof festivalterrein. Onder de naam Free Future werden verschillende vormen van vrijheid onder de aandacht gebracht. Vrijheid in het heden, vrijheid in de toekomst.

Concept

We zijn flink aan het brainstormen geslagen om ervoor te zorgen dat het concept de lading dekt. Hoe staan we stil bij onze vrijheden? Hoe vieren we onze vrijheden? Hoe verweren we onze vrijheden? En hoe doen we dit alles zonder in clichés te vervallen? Kortom: hoe kunnen we vrijheid vieren zonder de nadruk te leggen op oorlog, zodat alle thema’s rondom dit onderwerp onder de aandacht kunnen worden gebracht?

Om weg te blijven van de associaties met het verleden, is ervoor gekozen om gebruik te maken van het Engelse woord Free. Om de lading van het doel te dekken is hier de term Future aan toegevoegd. Vrijheid maakt strijdbaar en die strijd wordt gevoerd binnen verschillende facetten. 

Vrijheidssymbolen

Elk vrijheidssymbool kaart een onderwerp aan met betrekking tot vrijheid. “De verbindende factor tussen al deze vrijheden is Nijmegen. De brug, de verbinding tussen Nijmegen en haar omgeving. De brug als symbool voor deze mooie stad aan de waal waar alles kan en alles mag. Gebonden aan het oorlogsverleden maar toch continu vooruit kijkt.”

Het DNA en de visie van de gemeente Nijmegen hebben wij vertaald naar dit corporate beeld.  De symbolen prikkelen en zijn door onze grafische vormgevers tot in de puntjes uitgedacht. Het doel was aandacht vragen en gezien worden. Door gebruik te maken van deze symbolen is er een uniform, strak en herkenbaar geheel gevormd.

Campagne

Wij hebben Free Future aan het publiek ‘verkocht’ door gebruik te maken van opvallende kleuren en aantrekkelijke beeldmerken. We wilden aandacht vragen en dat doe je door op te vallen. Banieren en fel gele, grote borden werden door heel Nijmegen verspreid: het moest gaan leven in de stad. 

Wij maakten een Toolkit met sterke beeldmerken die voor iedereen toegankelijk was. Zo werd er door verschillende partijen in dezelfde stijl naar het publiek gecommuniceerd. ‘Free Future College’ is daar een voorbeeld van. Zoals op de foto te zien communiceerde deze externe partij met de herkenbare en vertrouwde huisstijl die wij creëerden. 

Met Emma Wortelboer als ranzende reporter maakten wij campagne voor Free Future. Emma is een ‘bekend gezicht’ onder de jonge doelgroep die aangesproken moest worden. Ze steekt haar mening niet onder stoelen of banken en heeft een brede algemene kennis. Omdat ze haar mond open durft te trekken hebben wij ontzettend veel mind blowing, spectaculaire content kunnen maken. We spelen graag met een kwinkslag en een knipoog in op de behoeftes van de gewenst te bereiken doelgroep. 

252.351 jongeren bereikt in Gelderland

80.000+
views